Over mij


Een stukje achtergrond

In 1981 ben ik begonnen met mijn studie Beeldende Vorming aan de lerarenopleiding UBBO EMMIUS te Groningen. Op 25 Juni 1986 ben ik afgestudeerd.
In Augustus van dat jaar begon ik aan mijn loopbaan als docent Beeldende Vorming. Eerst aan de MAVO en LTS in Musselkanaal maar al na een paar maanden kreeg ik ook uren op het Hondsrug College in Emmen erbij. Een volledige baan dus. Naast mijn baan als docent werkte ik ook graag als illustrator. Ik kreeg veel opdrachten voor portretten en landschappen. En ik ontwierp decors, gaf les aan Volksuniversiteit in de avonduren en deed mee aan exposities samen met vakgenoten. Kortom, heel leuk allemaal, maar veel te veel. 
De jaren leren wat de dagen niet weten en je leert je keuzes te maken. Wat hoort bij jou? Wie ben je en wat wil je uitstralen? Om mezelf te kunnen blijven, te reflecteren en te kunnen groeien in mijn kunstzinnige ‘ik’ heb ik ruimte en tijd nodig. Mijn intuïtie gaf de doorslag.
Ik koos dus uiteindelijk bewust voor één school, het Hondsrug College in Emmen, een brede scholengemeenschap van BB/KB tot en met VWO+, waar ik me nog steeds erg thuis voel. 
Op dit moment geef ik beeldende vorming in de onderbouw van HAVO/VWO/VWO+ en dat doe ik op een projectmatige manier, waarbij de leerlingen veel ruimte krijgen om hun eigen creatieve proces te ontwikkelen. Soms gebeurt dat individueel, soms in groepsverband  en vaak ook leerjaaroverstijgend. Tijdens mijn lessen is er altijd ruimte voor instroom. Dat wil zeggen dat, naast de reguliere lessen in mijn rooster, iedereen gebruik maken van het kunstlokaal. Ik noem het lokaal dan het Open Atelier. Dit werk heel inspirerend, want zo leren de leerlingen naast en van elkaar.
Ook de Intermezzo (8ste groepers die uitgeleerd zijn op de basisschool en in een eigen groep meedraaien op het voortgezet onderwijs) en de Verrijkingsklas krijgen beeldend onderwijs van mij in het Open Atelier drie dagen in de week.  Op de andere dagen werk ik in mijn eigen atelier.
Intussen had ik in 1999 de schrijfster Barbara Driessen leren kennen via de uitgeverij Akasha en werd ik gevraagd om een aantal illustraties voor haar boeken te verzorgen. Ik heb voor het eerst boek van Barbara, De helende kracht van het Medicijnwiel, samen met andere illustrators meerdere illustraties gemaakt. Het tweede boek, Beelden als wegwijzer, heeft Barbara opgedragen aan onze dochter Willemijn. Mijn man Klaas en ik beschouwen dat als een prachtig geboortegeschenk. Voor dit boek heb ik vele kleurrijke illustraties mogen maken en ook de omslag mocht ik voor dit boek ontwerpen. Het derde boek, Dromen als inwijding (De kracht van de nacht), waarvoor ik eveneens een aantal illustraties en de omslag verzorgde, kreeg bij de boekbespreking op het internet een lovende recensie. Ik citeer vol trots een stukje uit deze boekbespreking: ”Barbara Driessen is in een klap tot een Nederlandse Patricia Garfield geworden met haar ronduit adembenemende ‘Dromen als inwijdingsweg’ (De kracht van de nacht)”. Het fenomenaal gedrukte boek bevat precies al de boven genoemde elementen: spiritualiteit, innerlijke transformatie, zelfreflectie, therapeutische groeivormen, bewustwording en ongelooflijk veel tekeningen in zwart-wit en zestien pagina’s in kleur, verspreidt door het boek. Uit de opbouw spreekt een grote liefde voor droombeelden in het algemeen, maar tevens een professionele bekendheid met het proces van wat ik maar zal noemen ‘droomwerk’. Ik zelf vond het een eer aan deze boeken te mogen meewerken. 

Mijn werk opzich, wat kan ik daarover vertellen?

Op dit moment geef ik beeldende vorming in de onderbouw van HAVO/VWO/VWO+ en dat doe ik op een projectmatige manier, waarbij de leerlingen veel ruimte krijgen om hun eigen creatieve proces te ontwikkelen. Soms gebeurt dat individueel, soms in groepsverband  en vaak ook leerjaaroverstijgend. Tijdens mijn lessen is er altijd ruimte voor instroom. Dat wil zeggen dat, naast de reguliere lessen in mijn rooster, iedereen gebruik maken van het kunstlokaal. Ik noem het lokaal dan het Open Atelier. Dit werk heel inspirerend, want zo leren de leerlingen naast en van elkaar.
Ook de Intermezzo (8ste groepers die uitgeleerd zijn op de basisschool en in een eigen groep meedraaien op het voortgezet onderwijs) en de Verrijkingsklas krijgen beeldend onderwijs van mij in het Open Atelier drie dagen in de week.  Op de andere dagen werk ik in mijn eigen atelier....
Ik ben afgestudeerd ben met een eindtentoonstelling, die als titel mee kreeg: In de lijn van het Abstract Expressionisme. Mijn voorkeur laat zich niet vastleggen in één stijl, bijvoorbeeld Realisme, Impressionisme, Expressionisme, futurisme of Abstract. Ik ben een eclectische kunstenaar en ben veelzijdig. Ik heb een breed interessegebied. Mijn expressie uit ik in meerdere stijlvormen met een zeer kleurrijk palet en een scala aan materialen en technieken. Ik laat me wat dat betreft niet beperken. Maar ik heb een duidelijk eigen ‘handschrift’. 
Mijn uitgangspunt voor een werk is de werkelijkheid, schets haar zoals ik haar zie in al haar facetten en schoonheid. Maar daarnaast stileer ik haar en zet ik haar naar mijn hand. Je zou als het ware kunnen zeggen dat ik haar mijn gevoel, mijn kleuren en mijn eigen inzicht meegeef. Dit laatste heeft ook duidelijk de leiding en langzaam maar zeker wordt het mijn werkelijkheid.